Menü Bezárás

Nyerges pótkocsi rendszerek kutatása, fejlesztése

A kutatás fejlesztési projekt összeállítása és lefolytatása egy többször jelentkező meghibásodásnak, típushibának a vizsgálatából és a felszámolásának lehetőségeiből indult ki. Ez a típushiba a nyerges pótkocsik futómű bekötésének környezetében jelentkező konzol és alváztörések formájában jelentkezett. A kutatás fejlesztés célja a sorozatos meghibásodások tudományos elemzése, és új konstrukciós javaslat kidolgozása volt.

A hasonló konstrukciók tervezésénél alkalmazott eljárások vizsgálata azt mutatta, hogy az eddigiekben nem kellően érvényesült a jármű dinamikus igénybevétele és a rezonancia jelenségek hatása.

Az első feladatrészben meghatározásra kerültek a jármű igénybevételének jellemző terhelési esetei. A második szakaszban széles körű konkrét vizsgálatokat és méréseket kellett elvégezni a kidolgozandó szimulációs modell validálásához. Ezek a mérések a legkorszerűbb mérőeszközök és technológiák alkalmazásával a jármű statikus és dinamikus állapotában számos mérési eredményt nyújtottak. A harmadik munkaszakaszban a dinamikus modell felépítése és a mérések alapján annak validálása folyt. A negyedik szakaszban a validált modell alapján a különböző pótkocsi konstrukciók elemzése folyt. A befejező részben konkrét konstrukciós javaslat készült a szilárdságilag megbízható változtatásokra.

A kutatási és fejlesztési projekt eredményeként az egész pótkocsira vonatkozó validált szimulációs modell került kidolgozása, amely alkalmas a jármű szilárdsági elemzésére és élettartam meghatározására. A lengéstani és rezonanciális hatások is bekerültek a járműalkatészek tervezésének eljárásai közé. Olyan új kutatási fejlesztési eredményeket alkalmaztunk, amelyek különböző rezgésnek kitett járműalkatrészek analíziséhez használható. Ennek az eljárásnak a lényege az alkatrész élettartamának a meghatározása az igénybevétel lengéstani elemzése alapján. Ezt a módszert az ISO 16750-3 szabvány részletesen taglalja, de a jármű futásteljesítménye konkrét meghatározására nem tartalmaz információt. A kutatás során az elsők között voltunk, akik egy összetett jármű szerkezet élettartam számításra a megfelelő élettartam számításokra megoldást találtunk.