Menü Bezárás

Trolibusz és elektromos autóbusz fejlesztési koncepció Budapesten

A Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék, Elektromobilitás kutatócsoportjának kutatói a budapesti autóbusz viszonylatok elektrifikációjának lehetőségét vizsgálják a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából az EfficenCE projekt keretében. A feladat célja az önjáró trolibusz és akkumulátoros elektromos autóbusz viszonylatok kijelölése és töltőinfrastruktúra tervezése.

A budapesti közforgalmú közlekedésben jelenleg is számos elektromos jármű közlekedik (trolibuszok, villamosok, metrók). A meglévő közúti töltőinfrastruktúra, vagyis felsővezeték fejlesztésével és hatékonyabb kihasználásával tovább növelhető az elektromos járművek részaránya. Felsővezetéket fonódó szakaszokon érdemes telepíteni, ahol a járművek sűrűn követik egymást. A modern trolibuszok akár 10 kilométert is képesek önjáró üzemben megtenni, így a viszonylatok önálló szakaszán nem szükséges felsővezeték építése. A közös végállomással rendelkező, de eltérő útvonalon közlekedő viszonylatok esetében végállomási töltőberendezések telepítése és akkumulátoros elektromos autóbuszok üzemeltetése javasolt.

A kutatók – Dr. Csiszár Csaba, Dr. Csonka Bálint, Dr. Földes Dávid, Kenessey Tamás, Nagy Simon, Pesti Csaba, Szilassy Péter – az ún. Bolley (www.bolley.hu) módszer alkalmazásával vizsgálják a hálózatot és keresik az optimális megoldásokat. A projektmunka keretében meghatározzák mely viszonylatokat érdemes trolibuszokkal, illetve akkumulátoros elektromos autóbuszokkal kiszolgálni, továbbá kiszámítják a szükséges töltőkapacitásokat. A kidolgozott változatoknál figyelembe veszik többek között a járművek önjáró képességét, a meglévő és kiépítendő felsővezeték hosszát, és a töltési teljesítményt, a meglévő fordajellemzőket.