Az automatizált vezetés kulcsfontosságú eszközeit több éves kooperációban közösen alkotta meg a Műegyetem és a Robert Bosch Kft.
„Nagyon boldog és büszke vagyok, hogy egyetemünk az együttműködés és a csapatmunka révén valódi értéket tudott nyújtani a világ egyik legnagyobb ipari vállalatának” – fogalmazott a BME és a Robert Bosch Kft. autonóm járművek gyártását célzó hároméves közös fejlesztési projekt záróeseményén Szalay Zsolt, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK) Gépjárműtechnológia Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense, az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL) műegyetemi kutatásainak vezetője.
2023. június 13-án a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán tartott rendezvényen beszédet mondott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója is: „A közel 90 szakember részvételével zajló hároméves közös munka sikere és tapasztalatai megalapozták az együttműködés folytatását”.
A BME és ipari partnere közös projektjében közel 30 műegyetemi kutató, PhD-s és MSc-s hallgató, valamint a Bosch 60 fejlesztőmérnöke vett részt.
A kooperációban megvalósuló projektben az automatizált vezetés kulcsfontosságú eszközeinek kifejlesztését tűzték ki célul a szakemberek.
A megosztott, összekapcsolt és nagymértékben automatizált járművek szerves részét képezik az intelligens város és az innovatív autópálya-forgalmi koncepcióknak. Kevesebb megtett kilométerrel, jobban szervezett közlekedéssel csökkenhet az utazási idő, redukálható a károsanyag-kibocsátás mértéke és a zajszint is mérséklődhet. Az automatizált járműfunkciókat támogató komponensek ezért jelentősen hozzájárulnak a biztonságosabb, tisztább, környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedéshez. E célok a folyamatos technológiai fejlesztés révén érhetők el. A hatékony és sikeres kutatás-fejlesztési folyamatok megkövetelik a szigorú, ugyanakkor mindig támogató validálási és ellenőrzési módszerek alkalmazását és fejlesztését, továbbá a legmodernebb vizsgálati eljárások alkalmazását.
A ZalaZONE tesztpálya bevonásával megvalósult kutatás-fejlesztési projektben a BME és a Robert Bosch Kft. az automatizált vezetéshez szükséges érzékelőket és komponenseket validált és ellenőrzött. Az egyetemi-ipari együttműködés eredményeként a legújabb generációs elülső kamera és radar validálási, ellenőrzési koncepciója jött létre. E folyamatot a szakemberek továbbfejlesztették, illetve kiterjesztették – beleértve a performancia-, stabilitás- és robusztusság vizsgálatára irányuló méréseket is. Kifejlesztettek egy több érzékelőt is magában foglaló referencia mérőrendszert, amely képes a fenti érzékelők értékelését és validálását támogató referenciaadatok előállítására.
Elsőként a kutatók azonosították a tesztelési követelményeket, majd kidolgozták a módszertani keretet. Kifejlesztették a kapcsolódó szoftvert és hardvert az automatizált járműfunkciókhoz használandó kamera- és radaralapú környezetérzékelő komponensek validálásához és ellenőrzéséhez. Megalkották a hardverkomponensek megbízhatóságának automatizált tesztelését támogató szoftvert, valamint a HiL/SciL (Hardware-in-the-loop/Scenario-in-the-Loop) tesztelési módszertant, amely valós és virtuális tesztkörnyezeteket kombinálva lényegesen több forgalmi helyzet vizsgálatára ad lehetőséget, mint a korábban rendelkezésre álló tesztelési módszerek.
(A projektet a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozta a „Piacorientált kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása (2019-1.1.1-PIACI KFI)” keretében.)
Rektori Kabinet Kommunikációs Igazgatóság – BME KJK
Fotó: ARNL
Forrás: bme.hu