Menü Bezárás

Önvezető kamionok környezetérzékelése, szenzorfúzió – egy duális képzésben résztvevő hallgató mindennapjai

2017 óta duális formában is tanulhatnak a járműmérnök mesterképzésre jelentkező hallgatók a Közlekkaron. A tudás elmélyítésében és a gyakorlat elsajátításában vállalati szakemberek adnak támogatást, illetve külső konzulensként segítenek a TDK dolgozatok és a diplomaterv kapcsán is. Duális hallgatónkkal, Lindenmaier Lászlóval beszélgetett Dózsa Eszter arról, hogy miért is jó a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.-nél tölteni a gyakorlati időt.

D.E.: Ha jól tudom, tavaly felvételiztél a duális járműmérnök mesterképzésre. Hogy élted meg az alapképzést, mi motivált, hogy folytasd a tanulmányaidat?

L.L.: Igen, 2017-ben felvételiztem mesterképzésre. Összességében szép emlékeket őrzök a BSc-s korszakról. A képzés során egy olyan alaptudást kaptam, amire építkezni tudtam, és ami talán még fontosabb, egy olyan analitikus szemléletmódot, ami segítségével új problémákkal is szembe merek nézni. A tanulmányok folytatására leginkább ennek a tudásnak a továbbfejlesztése motivált, meg egy kis belső hang, ami azt mondta, hogy így még nem kerek ez a történet. Kicsit olyan volt, mint amikor véget ér egy évad a kedvenc sorozatomból, de érzem, hogy ez nem a záró rész volt.

D.E.: Miért pont a duális képzést választottad? Mivel adhat többet a hallgatóknak ez az oktatási forma?

L.L.: A jelentkezésem előtt már egy évet dolgoztam a Knorr-Bremsénél és mind szakmailag mind emberileg annyira megtetszett, hogy nem akartam ezt teljesen lezárni.  A duális képzést azért választottam, mert szerettem volna a szakmát gyakorlatiasabb oldalról is elsajátítani. Bármennyire is nehezek azok a beadandók, ha őszinte akarok lenni, talán azokból tanultam a legtöbbet az egyetem alatt is. Pontosan ez a lényege a duális képzésnek is: „learning by doing”. Úgy éreztem, hogy ez kihívás és lehetőség is egyben. Kihívás, hogy a tudásomat másfajta platformon is kipróbáljam, mint a vizsgákon és lehetőség, hogy fejlődjek és megismerjem a vállalati kultúrát és az ipar sajátosságait.

D.E.: Milyen csoportban és milyen projekteken dolgozol?

L.L.: Az előfejlesztésen dolgozom az önvezető kamionok környezetérzékelésén. Szerencsére változatos és mozgalmas feladatokat végzek, de leginkább szenzorfúzióval foglalkozom.

D.E.: Hogy telik egy átlagos heted? Mennyit kell a munkahelyen lenned? Jut idő felkészülni a zh-kra, vizsgákra és a kikapcsolódásra?

L.L.: Mozgalmas heteim vannak, általában két délutánt és egy erre kijelölt teljes napot töltök a cégnél, a többit pedig a suliban. Egy félévben átlagosan heti 20 órát kell teljesíteni. Ijesztően hangzik, de ez azt jelenti, hogy a szorgalmi időszakban heti egy nap kötelező, azon kívül pedig körülbelül heti három nap, így pont kijön az átlag.  Lehet, hogy elcsépelt klisé, de mindig arra van időnk, amire szánunk. A legfontosabb a precíz, mérnöki ütemterv készítése, ezzel elkerülhető a feladatok feltorlódása. Persze nem egyszerű és a kikapcsolódásra jut talán a legkevesebb időm, viszont ebben a korban még jót is tesz ez a pörgés.

D.E.: Ahogy korábban is említetted, már a duális képzés előtt is dolgoztál a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. Kutatási és Fejlesztési Központjában. Mi az, amiért szerinted a legjobb a Knorr-Bremséhez tartozni?

L.L.: Ez összetett kérdés, mert én sok mindent megtaláltam a Knorrnál, amit kerestem. A kollégám szavait idézve „az ország legizgalmasabb projektjén dolgozunk”. A helyzet az, hogy igaza van: jövőbe mutató és érdekes projekten dolgozhatok, és hétről-hétre új feladatokat kell megoldanunk. Ezáltal válik igazán kreatív és izgalmas munkahellyé. A másik elhanyagolhatatlan szempont az emberi oldal. Mióta ott dolgozom nemcsak kollégákat ismertem meg, hanem barátokat is. Ilyen környezetben nem kényszerként éli meg az ember a munkát.

D.E.: Mindig az autóiparban képzelted el a jövődet?

L.L.: Igen! Tizenkét éves koromban kezdődött. Részt vettem egy gokarttáborban és azután a technikai sportok magukkal ragadtak. Az autók és főleg az autóversenyek atmoszférája egy mesevilág volt akkor nekem. Az iskolában mindig is reálbeállítottságú voltam, így a pályaválasztás során nem voltak bennem kérdések.

D.E.: Miért ajánlanád az érdeklődő olvasóknak, hogy a duális képzést válasszák?

L.L.: Remélem, azért az interjú ezen pontján már felkeltettem az olvasó érdeklődését az előzőekben elhangozottakkal. De ha összegezném kéne mindazt, amiért ajánlom a Knorr-Bremse duális képzését: Kedves Olvasó, ha szeretnél egy fejlődő, dinamikus csapatban, meghatározó és jövőbe mutató fejlesztéseken dolgozni és ezáltal gyakorlatiasan a legújabb technológiákat megtanulni, akkor ezt keresed!