Menü Bezárás

Intelligens infrastruktúra tesztelés a KJK és ipari partnereinek együttműködésében

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével június 24-27. között egyedülálló járműipari mérési kampányt végez az M86-os út csornai elkerülő szakaszán.

A több napon át tartó mérési sorozat a projekt első mérföldköve, amely során a kutatók a lezárt intelligens útszakaszon közlekedő, speciális eszközökkel felszerelt személy- és tehergépjárművek segítségével tesztelik a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva.

A tesztelés csütörtöki napjáról az index.hu helyszíni riportban számolt be, amely itt olvasható.

„Tavaly jelent meg egy IMF-elemzés, amely az ipari termékek high tech részarányát vizsgálta, és ebben Magyarország Németországgal karöltve az első helyen áll. Ez nem véletlen, mert sok energiát fordítottak erre a magyar vállalatok. A kormány ezért döntött amellett, hogy az autonóm technológiák kutatási területét segíti a feltételek kialakításához” – hívta fel a figyelmet Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Csorna közelében, az önvezető autók 5G technológián alapuló kommunikációjának vizsgálati helyszínén, a speciális szenzorokkal felszerelt intelligens gyorsforgalmi útszakaszon. Megnyitóbeszédében elmondta még: emiatt támogatták a zalaegerszegi ZalaZONE megépítését. A következő lépés a közutak megnyitása volt az autonóm járművek előtt három évvel ezelőtt, így valós környezetben indulhatott meg a tesztelés; majd egy olyan környezet kialakítására törekedtek, ahol a kocsik kommunikálni tudnak a közúttal, ilyen a mostani projekt is. A kutatás-fejlesztés alapja a műegyetemi oktatás: 2018 óta lehet jelentkezni az angol nyelvű autonóm járműirányítási mérnök mesterképzésre.

Az intelligens infrastruktúrák kiemelt szerepet játszanak az önvezető járművek elterjedésében, ezek nélkül ugyanis nehezen valósítható meg a kevert, emberi és gépi vezetőkkel egyidejűleg közlekedő járműforgalom. A szenzorokkal ellátott utak képesek lesznek nyers és feldolgozott adatokat küldeni a közlekedési eszközöknek, több kilométerrel is megnövelve a járművek érzékelési képességet, ami számos új szolgáltatást tesz elérhetővé.

“A projekt legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy közös érdek mentén összehozza az önvezető járművek és intelligens infrastruktúrák kifejlesztésében és üzemeltetésében szerepet vállaló érdekelt feleket. A közúti üzemeltető cégek (Magyar Közút és Budapest Közút) a jövőálló intelligens közlekedési infrastruktúrák kiépítésével, a telekommunikációs cégek operátori (Magyar Telekom) és technológiafejlesztői oldalról (Ericsson) a  járművek és az infrastruktúra közti ultragyors és nagy sávszélességű adatkapcsolat létrehozásával, az autóipari szereplők (Knorr-Bremse, ZalaZONE) komplett önvezető rendszerek szállításával, illetve a teszteléshez szükséges tesztkörnyezet biztosításával, az akadémiai oldal (BME) pedig a kutatás-fejlesztési háttér-szaktudás biztosításával és az együttműködés koordinációjával járul hozzá ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a jövő egyik legnagyobb közlekedési kihívása, az önvezető autók közutakon való biztonságos közlekedésének megalapozásához.”-mondta el Dr. Szalay Zsolt, a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Gépjárműtechnológia Tanszék vezetője a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.

A központi mesterséges intelligencia alapú adatfeldolgozás javaslatokat és figyelmeztetéseket továbbíthat az emberi vagy gépi vezetőknek a torlódások és balesetek elkerülése érdekében, sőt a fejlett infrastruktúrák kommunikációs platformként is szolgálhatnak a járművek számára, képessé téve azokat az egymással való együttműködésre. Egy fékező, vagy előző autó figyelmeztetheti a körülötte haladókat, a prediktív rendszerek pedig előre jelezhetik, vagy automatikusan meg is szüntethetik a balesetveszélyes szituációkat.

Az intelligens infrastruktúrák bevezetését jelenleg számos kidolgozásra váró technológia, szabvány és szolgáltatási modell akadályozza. Ezek közül is a rendkívül szigorú biztonsági szabványoknak megfelelő kommunikáció jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Olyan technológiára van szükség ugyanis, amely minden időjárási körülmény mellett kvázi valós idejű kommunikációt tesz lehetővé, az adattartalom pedig külső fél által nem hamisítható.

Erre kiválóan alkalmas az 5G telekommunikációs technológia, amely képes biztosítani azt a sávszélességet és a gyakorlatilag késleltetés nélküli adatforgalmat, ami peremfeltétele annak, hogy a nagy sebességgel haladó önvezető járművek tömege külső forrásból származó adatok alapján hozzon megbízható vezetői döntéseket.

A most megvalósuló projekt nem csak azért számít kuriózumnak, mert az intelligens infrastruktúrák és önvezető technológiák fejlesztésében érdekelt valamennyi iparág hazai és külföldi szereplőinek közös együttműködésében valósul meg, hanem azért is, mert közforgalmi úton kialakított, 5G kommunikációs technológiával támogatott mérési környezet kialakítására korábban még nem volt példa. Ez az új innovációs platform egyrészt növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai járműipar kutatás-fejlesztési tevékenysége számára.