Az „Osztrák-magyar kétoldalú kutatásfejlesztési és innovációs projekt együttműködések előkészítésének támogatására az önvezető járművek fejlesztéséhez kapcsolódóan” című pályázatban három osztrák, valamint a BME és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. konzorciuma nyert el támogatást az autonóm járművek tesztelésére és működtetésére alkalmas digitális környezet létrehozásának előkészítésére. A projektre a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) százmillió forintot biztosít. A program további magyarországi partnerei a Magyar Közút, a Budapest Közút, az Ericsson, és a Magyar Telekom.
A feladatot Magyarországon a zalaegerszegi ZalaZONE is támogatja egyedülálló környezeti, szakmai lehetőségeivel. A későbbi megvalósítás során a járműipari tesztpálya egy első mérföldköve lehet a rendszer próbájának.
A projekt részleteiről és a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán folyó, az autonóm járművekhez kapcsolódó kutatásról Tihanyi Viktor, a Kar Gépjárműtechnológia Tanszékének adjunktusa, a közelmúltban a szakterülethez kapcsolódóan elnyert NKFIH-pályázat szakmai vezetője beszélt a bme.hu-nak.
„A sofőr nélküli vagy intelligens járművek szenzoraikkal a környezetből begyűjtik az adatokat, majd ezeket összesítve indulnak el és haladnak az úton. Mi a folyamat modelljét oly módon egészítettük ki, hogy az autó által megkapott, valamint a környező infrastruktúrában kihelyezett szenzorok által beszerzett információkat egy központi felhő alapú rendszer dolgozza fel, ami gördülékenyebb vezérlést tesz lehetővé” – mondta el a projekt szakmai vezetője.
A teljes cikk itt olvasható.
Fotó: Philip János