Czigány Tibor rektor köszöntötte a vendégeket az „Akikre büszkék vagyunk – tudományos kiválóságaink 2021” díjátadó ünnepségen, amelyen kiemelkedő munkásságú, tapasztalt kutatók és fiatal tehetségek tevékenységét egyaránt elismerték.
Az díjátadó ünnepségen a rangos hazai és nemzetközi pályázatok, a Magyar Érdemrend lovagkeresztje elismerés, az MTA Lendület Program, az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj, az MTA Bolyai-plakett, az MTA Akadémiai Díj és a CELSA program műegyetemi nyerteseit köszöntötték, valamint tizenkettedik alkalommal díjazták a BMe kutatói pályázat 2021. évi nyerteseit is. Az ünnepségen a BME három új egyetemi tanára tartotta meg professzori székfoglaló beszédét.
Az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj programját Nyulászi László, az EBDTH elnöke mutatta be. A felhívásra a 45 évnél fiatalabb kutatók pályázhattak, akik bármely tudományágban PhD-fokozattal rendelkeznek. A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki karról 3 kutató, Aradi Szilárd egyetemi docens, a Közlekedés-és Járműirányítási Tanszék munkatársa, Bécsi Tamás tanszékvezető-helyettes, egyetemi docens, szintén a Közlekedés-és Járműirányítási Tanszék munkatársa, valamint Esztergár-Kiss Domokos tudományos főmunkatárs, a Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék munkatársa nyerte el az ösztöndíjat.
Az ünnepségen elismerték a tudományos diákkörben végzett kiemelkedő oktatói-mentori tevékenységet az 1997-ben alapított mestertanári díjjal, amelyet többek között Bóna Krisztián egyetemi docens, az Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék vezetője is elnyert.
A BMe Kutatói Pályázatot 2010 óta minden évben az Egyetemi Habilitációs Bizottság és a Doktori Tanács (EHBDT) hirdeti meg. A pályázaton első helyezést ért el Pauer Gábordoktorandusz, a Gépjárműtechnológia Tanszék kutatója.
Az ünnepélyes díjátadó után a BME idén kinevezett egyetemi tanárai tartották meg székfoglaló előadásaikat:
Varga István dékán, a Gépjárműtechnológia Tanszék egyetemi tanára „A közúti járműforgalom becslése és irányítása” címmel tartott székfoglaló előadást.
Prezentációjában kiemelte, a közúti forgalom növekedése okozta nehézségek a laikusok számára is közismertek: járműveinkkel a meglévő infrastruktúrát kell hatékonyan használni, mivel az nem bővíthető korlátlanul. A professzor kutatói célkitűzése volt, hogy feltárja a közúti közlekedésben meglévő irányítási problémákat és megoldásokat kínáljon a modern irányításelmélet segítségével. Véleménye szerint a közúti közlekedés sajátosságai miatt elsősorban a korszerű, robusztus irányítási algoritmusok szolgálhatnak megfelelő minőségi megoldásokkal.
A szakember konkrét kutatási eredményeként mutatta be a torlódásdetektáló szűrőt, valamint a célforgalmi mátrix becslését.
Forrás: bme.hu