Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) volt elnöke, a Ferrari Formula–1-es csapat korábbi vezetője is részt vett a ZalaZONE járműipari tesztpálya második ütemének ünnepélyes átadóján március 26-án szombaton. Zalaegerszegen.
Az átadóünnepségen az ENSZ főtitkárának közlekedésbiztonsági különmegbízottja felidézte, hogy két évvel ezelőtt járt már a zalaegerszegi tesztpályán, és nagy benyomást gyakorolt rá, hogy azóta milyen munkát végeztek el a területén.
A zalai tesztpálya kapcsán úgy fogalmazott: lehetőséget ad arra, hogy új technológiákat fejlesszenek, önvezető autókat teszteljenek, illetve más járműbiztonsági elemeket tegyenek próbára, amelyekkel Európa és a világ közlekedésbiztonságának erősítéséhez járulnak hozzá.
Jean Todt kipróbálta a BME kutatói által fejlesztett önvezető driftelő BMW-t is, amit Bárdos Ádám, a BME Automated Drive Lab munkatársa mutatott be az egykori Formula 1-es csapatvezetőnek.
Az egésznapos eseményen Vigh László országgyűlési képviselő, a tesztpálya miniszteri biztosa készre jelentette a 265 hektáron 45 milliárd forintból megvalósult ZalaZONE-t, hozzátéve, hogy ezt Palkovics László innovációs és technológiai miniszter álmodta meg.
A tesztpálya ma már mágnesként vonzza a befektetőket, nemrég az osztrák AVL fejlesztőközpontjának tartották meg a bokrétaünnepét, a TÜV Rheinland akkumulátorok kísérleti központját hozza létre, a Bosch pedig 10 milliárd forintos fejlesztést jelentett be. A tesztpályához tesztút is kapcsolódik majd, az épülő M76-os gyorsforgalmi út egyik 10 kilométeres szakaszát erre a célra alakítják ki – ismertette a miniszteri biztos.
Világszínvonalú fejlesztéseket jelent Zalaegerszegen a Rheinmetall harcjárműgyára és a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya, amelyek együttesen több mint 100 milliárd forint értékű beruházással valósultak meg – közölte Palkovics László szombaton az MTI-vel.
Az innovációs és technológiai miniszter a harcjárműgyár műszaki átadása és a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya avatása kapcsán beszélt arról, hogy a magyar állam és a német Rheinmetall közös beruházásában, 60 milliárd forintból épült meg a Lynx gyalogsági harcjárműveket gyártó üzem a zalai megyeszékhelyen. A mintegy 18 hektáros területen a közel 30 ezer négyzetméteres gyártócsarnok épülete már áll, a termelés várhatóan 2023 elején megindul.
A fejlesztéshez kapcsolódóan a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya meglévő elemei kiegészülnek az off-road járművek speciális igényeihez igazodó tesztkörnyezettel is, mintegy 30 hektáros területen. Megépült már egy klímakamra, egy 250 méter hosszú, tesztelési célú lőcsatorna, és az off-road járművek összesen 15 különböző képességének vizsgálatára, ellenőrzésére alkalmas tesztpályaelemek – ismertette a miniszter.
A miniszter kitért arra is, hogy a ZalaZONE működésében már kezdetektől jelen vannak az egyetemek és a kutatóintézetek is.
Kutatási hálózati együttműködés jött létre mostanra a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a győri Széchenyi István Egyetem, a veszprémi Pannon Egyetem, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. és több nyugat-európai felsőoktatási intézmény részvételével. A tesztpályához kapcsolódó kutatás-fejlesztési tevékenységek helyszíne a létesítmény szomszédságában kialakított Science Park.
Mindezeken felül saját fejlesztőközpontot alapít a ZalaZONE környezetében az osztrák AVL független mérnöki cég magyar leányvállalata, a járműipari gyártó Robert Bosch, valamint a piacvezető műszaki minősítő TÜV Rheinland.
A járműipari tesztpályán ötmilliárd forintos beruházással hozza létre egyik vidéki bázisát a Védelmi Innovációs Kutatóintézet. Már most több mint 500 fejlesztő számára létesülnek új munkahelyek, miközben további cégekkel is előrehaladott tárgyalások folynak – fűzte hozzá Palkovics László.
Úgy értékelt, hogy a high-tech gyártási és kutatás-fejlesztési kapacitások bővítése megalapozza Magyarországon a tudásalapú gazdaság megerősítését és megteremti a fenntartható növekedés feltételeit. A versenyképes kutatási infrastruktúráknak és a köréjük épülő innovációs ökoszisztémáknak köszönhetően hazánk európai szinten is élenjáró szerepet tölthet be a korszakváltó technológiák meghonosításában – mondta.
A gazdasági növekedésben, foglalkoztatásban és kivitelben egyaránt meghatározó járműipar globális trendjeivel lépést tartva, a nemzeti önrendelkezésben és önellátásban is meghatározó védelmi ipart újjáépítve, új munkahelyek létesülnek a magas hozzáadott értéket termelő szektorokban, s ezzel az ország innovációs teljesítménye tovább javul – részletezte.
A ZalaZONE tesztpálya második ütemének átadásával egyidőben Orbán Viktor kormányfő a zalaegerszegi Lynx harcjárműgyár épületének és elkészült moduljainak ünnepélyes átadóján tartott beszédet.
A miniszterelnök az MTI-nek elmondta, úgy látja, fontos, hogy “gyorsabbak legyünk, mint mások, hamarabb ismerjük fel a jövőt”. Ez a tesztpálya olyan, mint egy kristálygömb, amelybe “ha belenézünk, akkor fogjuk látni a jövőt” technológiai értelemben – fogalmazott.
A kormányfő kitért rá: remélhetőleg az egész európai gazdaságot most újrarendező nemzetközi politikai események nem teszik lehetetlenné, hogy az újabb és újabb fejlesztési fázisokat meg tudják valósítani. De nem csak erről a beruházásról van szó, “egy komplett haditervünk van” a járműipar tekintetében, “fantasztikus dolgok vannak előttünk, óriási dolgok formálódnak”, és a járműipar a magyar ipar fejlesztésében óriási szerepet játszik – mutatott rá.
Megjegyezte: 2010-ben a magyar járműgyártásban 80 ezer ember dolgozott, most pedig 150 ezer család él meg ebből.
Forrás: ZalaZONE; MTI; hirado.hu; infostart.hu
Fotó: ZalaZONE; MTI; Miniszterelnöki Sajtóiroda