Menü Bezárás

Interjú a Michelberger Mesterdíjat elnyert kutatóinkkal

Tettamanti Tamás, a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedés- és Járműirányítási Tanszékének egyetemi docense  kutatópárjával és egyben mesterével, Varga Istvánnal, a tanszék egyetemi tanárával, valamint a BME KJK dékánjával közösen nyerte el a Magyar Mérnökakadémia Michelberger Mesterdíját. A díjazottakkal a bme.hu készített interjút az elismerés alkalmából.

„Megtiszteltetés számomra, hogy eddigi munkásságomat és jövőbeli terveimet is elismerésre méltónak vélték egy olyan szakmai díj esetén, amelyre számos szakterület, köztük a matematika és a fizika tudományának kiváló művelői is pályáztak” – nyilatkozta Tettamanti Tamás.

„Célunk, hogy az autonóm jármű működését a valósággal megegyező környezetben és forgalmi viszonyok között is górcső alá lehessen venni. Ehhez szükség van arra, hogy a jelzőlámpákat összekössük a pályát vezérlő egyéb szoftverekkel is” – ecsetelte a részleteket Tettamanti Tamás, aki a projekt egyediségét nyomatékosítva elárulta, hogy a fejlesztési koncepció része az is, hogy a zalai jelzőlámpákat felhőtechnológia segítségével akár a műegyetemi laboratóriumból távolról is irányíthassák. A tudományos szempontból is óriási kihívásnak számító feladatra még nem volt példa a világon Varga István szerint. „Ilyen távolságban eddig csak dedikált fizikai kapcsolat mellett lehetett irányítási feladatokat végezni. A légi irányításban volt már példa arra, hogy Koszovó légterét sokáig Budapestről irányították, ám most egy új, ún. ’control over network’ megközelítés kipróbálására adódik lehetőségünk a közúton” – ismertette várakozásait a KJK dékánja. Úgy véli, itt olyan aspektusokat is vizsgálni kell majd, mint a késleltetett információáramlás vagy a potenciálisan elveszett adatok lehetősége. E két felvetés akár már önmagában is érdekes, új kutatások kiindulópontja lehet. Hangsúlyozta, az egyedülálló fejlesztésbe hallgatókat is szeretnének bevonni: a karon a járműmérnöki oktatás részeként bemutatják a fiataloknak azt a tesztlabort, ahol a már említett irányító egységgel távolról a zalai pálya működésébe is „bele lehet majd nyúlni”.

A teljes cikk itt olvasható.

Fotó: sztaki.hu