A Los Angeles-ben megrendezett World Congress on Intelligent Transport Systems (ITS World Congress) rendezvényen, a jövő intelligens közlekedésének legnagyobb szakmai világeseményén, ipari partnerekkel közösen mutatta be autonóm járműfejlesztéseit a Műegyetem.
A tengerentúlon megtartott nagyszabású eseményen a magyar delegációban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. ipari partnerként, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya kutatási és tesztelési helyszínként, míg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a bemutatott autonóm járműipari fejlesztések kidolgozójaként volt jelen. A magyar kooperáció az önvezető járműfejlesztés terén elért legújabb eredményeket demonstrálta a közönségnek: egy olyan, műegyetemi kutatók által fejlesztett rendszert, amellyel a látogatók képesek voltak egy, a valóságban a zalaegerszegi tesztpályán lévő autót a Los Angeles-i rendezvény helyszínéről irányítani.
„Egészen pontosan két attrakcióval is készültünk Egy kormánnyal és pedálokkal ellátott kis vezetőfülkét állítottunk ki, ahol a vezetővel szembeni monitoron azt a valós képet mutattuk, amelyet a sofőr vezetés közben lát, míg mellette ugyanennek a képnek a digitális másolatát, azaz digitális ikerpárját (digital twin). A vezetőfülkénk összeköttetésben volt a műegyetemi fejlesztések alanyát képező, fizikailag Zalaegerszegen található átalakított Range Rover járművel. A fülke lényegében a zalai jármű ’meghosszabbított’ pedálja és kormánya volt: amit ezen végrehajtott a sofőr, ugyanazt a manővert a zalai önvezető autó is megtette, méghozzá több, mit tízezer kilométer távolságból. A ZalaZONE pályán elhelyeztünk különböző akadályokat, például egy gyalogost szimbolizáló próbababát is. A mozgó járműbe épített gyalogos-detektálásnak köszönhetően a Los Angeles-ben futó felhőalapú rendszer által kiadott fékezési parancs megakadályozta azokat a zalaegerszegi ’baleseteket’, amelyeket a Los Angeles-i fülkében ülő emberi vezető okozott volna. Mindeközben a valóságot demonstráló digitális ikerpáron is megjelent (zöld hengerként) az észlelt gyalogos pontos helye és pozíciója” – mutatta be a magyar stand egyik műegyetemi vonatkozású attrakcióját Szalay Zsolt, a KJK gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője. Hozzátette, hogy szinte valós idejű, emberi érzékelés számára teljesen kielégítő, mindössze egy-két tized másodperces késleltetéssel működött a rendszer az USA és Magyarország között, ami a maga nemében páratlan technikai eredmény.
“Folyamatosan érkeztek a látogatók más kutatóintézetektől, az ipari szektorból, továbbá a külföldi delegációk is érdeklődtek a fejlesztés iránt” – osztotta meg a helyszíni tapasztalatokat Szalay Zsolt. Kérdésünkre kifejtette, hogy az ilyen és ehhez hasonló rendezvényeken való részvétel számos előnnyel és újonnan nyíló lehetőséggel kecsegtet a magyar járműipari kutatók számára. „Immáron második alkalommal, ráadásul egy közérdeklődésre számot tevő, nagyon jól sikerült fejlesztéssel voltunk jelen a világ legjelentősebb, az intelligens közlekedést fókuszba helyező szakmai rendezvényén. Számos új kapcsolatra tettünk szert, amelyekből a jövőben új szinergiák, együttműködések is kialakulhatnak. Felkerestek minket külföldi felsőoktatási intézmények, valamint alkalmazói oldalról olyan vállalatok, akik nagyméretű világvárosoknak szállítanak ’smart’ rendszereket.
A World Congress on Intelligent Transport Systems rendezvényen való bemutatkozásról és az autonóm járművek fejlesztéséről a bme.hu közölt részletes interjút Szalay Zsolt tanszékvezetővel, amely itt olvasható.