Menü Bezárás

Újraéledt a Lányok Napja rendezvény a Műegyetemen

Egy teljes napra mérnökök és a kutatók bőrébe bújhattak azok a pályaválasztás előtt álló ifjú hölgyek, akik ellátogattak a Lányok Napja idei BME-s programjaira.

„Az lehetsz, ami csak lenni szeretnél!” Ezzel a jelmondattal várták országszerte különböző programokra a Lányok Napja érdeklődőit. Az ifjú hölgyek a műszaki, a természettudományi és az informatikai pályában rejlő lehetőségeket ismerhették meg Műegyetemen az immáron 12. alkalommal, újra személyes jelenlét mellett megrendezett Lányok Napján.

A 2023. április 27-ei országos kezdeményezéshez a Műegyetem 5 kara: az Építőmérnöki Kar (BME ÉMK), a Gépészmérnöki Kar (BME GPK), a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK), a Természettudományi Kar (BME TTK), valamint a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (BME VIK) is csatlakozott. Egész nap interaktív előadásokkal, bemutatókkal és pályaorientációs beszélgetésekkel várták az intézmény iránt érdeklődő hölgyeket.

Összesen körülbelül 350 középiskolás lány vett részt a programokon, ami a szervezők szerint kiváló eredmény két olyan esztendő után, amikor a pandémia miatt elmaradtak a jelenléti események 2020-ban és 2021-ben. A hosszabb szünet után a hagyományokat fel kellett éleszteni 2022-ben, idén pedig még tovább nőtt az érdeklődők száma.

A Műegyetem programjaira 14 és 16 év közötti, még pályaválasztás előtt álló középiskolás lányokat vártak, akik a műszaki, az informatikai és a természettudományi területek és életpályák iránt érdeklődtek, és szerettek volna többet megtudni e területeken folytatható tanulmányokról, vagy azokról a munkalehetőségekről, amelyek ezen a téren megszerzett végzettséggel betölthetők.

Lányok Napja egy országos pályaorientációs program diáklányok részére, amit a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) 2012 óta megszervez, idén 12. alkalommal hívták életre az eseményt

A kezdeményezés célja, hogy a pályaválasztás előtt álló lányok megismerhessék a felsőoktatási intézmények, a kutatóintézetek, a technológiai vállalatok szakmai-képzési lehetőségeit, a STEM (természettudományok, technológia, mérnöki tudományok, matematika) területekhez közel álló képzéseket és karrierlehetőségeket. A BME már a kezdetektől csatlakozott a rendezvényhez.

A rendezvényt Bihari Péter a BME oktatási rektorhelyettesének beszéde zárta, melyben kihangsúlyozva a nők a műszaki fejlődésben játszott fontos szerepét a műszaki pályára jelentkezésre biztatta a fiatal lányokat.

Az Építőmérnöki Karon (BME ÉMK) bemutatták, hogy egy csipet cementből, egy marék kavicsból és építőmérnöki tudással számtalan dolog kivitelezhető, még betonból készült használati tárgyak is. A folytatásban a kar földmérő kollégáival feltárultak a „GPS kincsei”, a vízmérnökök pedig „Boszorkánykonyhában” főzték ki, mi minden rejlik a vízben. Terepre is hívták a (híd)ász lányokat: az érdeklődők elkirándultak a Petőfi hídhoz, ahol megismerhették a híd történetét, szerkezetét, és belépve a híd alatti kezelőjárdára Budapest egyik emblematikus építményét egy különleges, kevesek által látogatott helyről is megszemlélhették.

Gépészmérnöki Kar (BME GPK) kutatói zenével keltettek hullámokat égés közben lángorgonán, bemutatták az emberi artériás véráramlást, annak modelljét, és azt is, hogy milyen aneurizma-sztentek készülnek a karon. Kiderült, valójában mi is az autóknál a gumiköpeny-talaj kapcsolatból adódó kerékshimmy probléma, majd a kari kutatók a lányokkal közösen próbáltak rájönni, mitől süllyedhetett el a Titanic. Aki terepre vágyott, itt is megkaphatta: az érdeklődők ellátogattak a kar szélcsatornájába, és a polimertechnika félüzemi laboratóriumba is, ahol megnézhették, hogyan készülnek a kompozit hajók, az evezőlapátok, egy repülőgép szerkezeti és beltéri elemei, egyáltalán mit lehet 3D-nyomtatással előállítani, és azt is, hogyan készülnek a palackok, a fóliák vagy olyan fröccsöntött termékek, mint például a LEGO-kockák.

Földön, vízen és levegőben is járhattak a Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar (BME KJK) programjainak látogatói. Fény derült arra, hogyan kerülhetők el rossz döntések a kar vasúti forgalmat irányító szimulátorával, és hogyan működik az irányítás a légiközlekedésben. A Lányok Napja látogatói belebújhattak a szervezés mestere, a logisztikai mérnök bőrébe, és akár újjá tervezhettek egy városi teret is. Megismerhették a jövő közlekedését: az önvezető modellautókat, az elektromos gokartot, és beleláthattak egy drón által végzett „baleseti helyszínelés” pillanataiba is.

Természettudományi Kar (BME TTK) matematikusai valószínűségszámítással kapcsolatos előadásokon keresték a választ olyan kérdésekre, mint melyik a valószínűbb, hogy cápatámadásban halunk meg, vagy hogy ránk esik egy repülőgép darabja. Tényleg lehet-e fogyni a csokitól, ha a statisztika azt állítja? Idén is népszerű programelem volt a reaktorlátogatás, a laborokban pedig olyan extrémen érzékeny eszközöket is ismerhettek meg a lányok, amelyekkel a kutatók atomokat, molekulákat, mágneseket, sőt, még az emberi agyat is vizsgálják. A bemutatókat javarészt a BME TTK kutatónői tartották, akik arról is meséltek, lányként mennyire van nehéz vagy éppen könnyű dolguk a természettudományi pályán.

Villamosmérnöki és Informatika Kar (BME VIK) is változatos programokkal várta a lányokat, akik megismerhették többek között a kar high-tech laborjait, megtudhatták, hogyan lehet kivédeni egy elektromos hálózat ellen indított kibertámadást, milyen áramkörök rejlenek a mobiltelefonokban, sőt, még egy Rubik-kockát is áthelyezhettek a kiterjesztett valóságba. A reggeli gyülekező után a kar felsőbbéves hallgatói körbekísérték a lányokat az I épületből indulva, e közben megmutatták a legérdekesebb projekteket és ellátogattak az IT-s szabadulószobába is.

A BME VIK programjai és képzései iránt érdeklődők a „A főszerepben a lányok”  című kiadványban olyan lányok, hölgyek történeteivel ismerkedhettek meg, akik egykor diákként pályaválasztáskor a BME VIK és az itteni képzések valamelyike mellett döntöttek. Vannak köztük a Műegyetemen tanuló vagy frissen végzett hallgatók, tudományos kutatói vagy oktatói karrierjüket megkezdett szakemberek, és iskolát teremtő tanárok, akik a BME-n megszerzett tudás és tapasztalatok birtokában nőként vágtak neki a műszaki, informatikai vagy természettudományos pályának, különböző életutakat járnak be, és a személyes tapasztalataikat, élményeiket és fiataloknak szánt tanácsaikat mondják el ebben a kiadványban.

A női hallgatók aránya a 2022/2023-as tanév őszi félévében képzési területenként:

alapképzések

gazdaságtudományok

48,51%

informatika

13,79%

műszaki

26,50%

pedagógusképzés

24,14%

társadalomtudomány

62,36%

természettudomány

28,14%

mesterképzések

bölcsészettudomány

81,25%

gazdaságtudományok

58,39%

informatika

16,13%

műszaki

28,04%

pedagógusképzés

56,52%

társadalomtudomány

84,44%

természettudomány

42,42%

doktori képzések

bölcsészettudományok

79,31%

műszaki tudományok

28,08%

művészetek

54,35%

társadalomtudományok

60,98%

természettudományok

27,03%

szakirányú továbbképzések

bölcsészettudomány

85,71%

műszaki

38,49%

pedagógusképzés

79,67%

társadalomtudomány

89,52%

Az alap-, mester- és osztatlan képzésben résztvevő női hallgatók aránya

összesen (fő)

nő (fő)

nő (%)

műszaki

11437

3469

30,30%

informatika

3549

504

14,20%

természettudományok

461

158

34,30%

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fontosnak tartja a nők műszaki és természettudományos pályaválasztását, ösztönzi szerepvállalásukat a tudományos életben, kutatásokban és publikációkban. Ennek tanúbizonysága a „BME Gender Equality Plan 2022-2025” (BME GEP), magyarul „Nemek Közötti Egyenlőségi Terv 2022-2025” című dokumentum kiadása, melyet hosszas előkészületeket követően 2021 decemberében fogadott el a Műegyetem Szenátusa.

Az országos és műegyetemi kezdeményezésű pályaorientációs tevékenységeknek is köszönhetően a női hallgatók aránya fokozatosan bővül minden képzési területen, és a BME-n tanuló hallgatók között a nők aránya 2021-re meghaladta a 34%-ot (34,11%).

A Műegyetem több gyerekeknek, fiataloknak szóló pályaorientációs rendezvényt is szervez az év további részében. 2023. július 10. és 14. között rendezik meg a BME Gyerekegyetemet, majd 2023. július 16. és 21. között a középiskolásoknak szóló BME Science Camp programot, novemberben pedig újra lesz nyílt nap a BME-n.

Hasznos információk, ajánlók:

Mérnöklányok a családban: felhívás

Milyen mérnök legyek?

Ahol kevesebb lány van a BME-n. Változtass!

TZS-KJ

Fotók forrása: Geberle B.

Forrás: bme.hu