Bármennyire is nagy múltra tekint vissza a Bosch a járműiparban, nagyon ritkák azok az autók, amelyeket a Bosch mérnökei konstruáltak. És bár az Alfa Tipo most következő újraértelmezése sem teljesen egyedi, ezt a példányt nyugodtan nevezhetjük jelentős hányadban Bosch-konstrukciónak.
Az ötletet az egyik nemzetközi kereskedelmi televíziós csatornán futó Autókereskedők című műsor főhőse, Ant Anstead adta, aki másokkal közösen épített egy Alfa Romeo Tipo 158 (Alfetta) replikát. Kora egyik legsikeresebb versenyautójának újraértelmezését később úgy tették gyárthatóvá, hogy annak alapját egy második generációs Mazda MX-5 szolgáltatta. Ez annyira jól sikerült, hogy üzleti céllal egy olyan készletet állítottak össze, amelyből bárki megépíthette az Alfa Tipo 184-et. A típusnév változása az MX-5 NB 1,8 literes 4 hengeres motorjára utalt.
Újraértelmezett múltidézés
A zalaegerszegi MouldTech Systems Kft. továbbfejlesztette az ötletet a Dowsetts Classic Cars vállalkozással közösen, sőt Magyarországon is elérhetővé tette az érdeklődők számára a készletet. Közben a cég felkérte a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki karát, hogy közösen építsék meg a jármű elektromos változatát. Így került képbe a magyarországi Bosch csoport, amely régóta dolgozik együtt a műszaki egyetemmel különböző projekteken.
Mérnökeink biztosították azt az eAxle hajtásláncot, amit végül integráltak a járműbe, de támogatást nyújtottak és nyújtanak a kapcsolódó rendszerek, így a hűtés és az akkumulátorcsomag kialakításához is. A kapcsolódó munkálatok az egyetem és a Bosch által közösen létrehozott kompetencia központ első projektjei közé tartozik.
Biztos alapok
Amikor a televíziós műsorban megszületett az ötlet, a megvalósításhoz még nem a Mazda alapjait használták. Miután a készítők látták, mekkora sikert aratott az autó, azért döntöttek az MX-5 mellett, mert annak alkatrészei könnyen elérhetők így sorozatban egyszerűen és költséghatékonyan előállítható lett a „lapra szerelt” Alfetta.
A magyarországi mérnökök esetében azonban ez már nyilvánvaló okokból nem volt annyira fontos szempont, így az átalakítások is ennek megfelelően történtek meg. A Bosch oldaláról a projektet vezető Geleta Attila kollégánk elmondása alapján sokkal fontosabb volt, hogy a versenyautót úgy alakítsák ki, hogy könnyedén cserélhetőek legyenek benne a hajtáslánc komponensei. Illetve az is lényeges szempont volt, hogy megfelelően tudják mérni a járműbe épített alkatrészek viselkedését.
Egy dolog biztos, a változás
Mérnökeink rengeteg tapasztalatot szereztek már eddig is a kísérleti járművel kapcsolatban, és hogy a műszaki paramétereket mennyire nehéz összefoglalni, jól mutatja az akkumulátorpakk esete. Kezdetben a Volkswagen ID.3-ban is használt modulokat építettek be a mérnökök. Ezt a léghűtéses rendszert később felváltotta a Mercedes-Benz EQC esetében is használt folyadékhűtéses rendszer. A hűtőrendszer és az akkumulátor mellett változhat a villanymotor és az inverter is, ezen alkatrészek viselkedését kiemelten vizsgálják szakembereink a projekt során.
Persze, azért nem vagyunk konkrét műszaki adatok híján, hiszen a szimulációs modellekhez is szükség volt a prototípus adatainak rögzítésére. Ennek alapján mérnökeink arra számítanak, hogy a pilótával együtt is kevesebb mint 1 tonnás jármű kevesebb mint 8 másodperc alatt gyorsul majd 100 kilométer/órára és a végsebessége is meghaladja majd a 160 kilométer/órát. Ezen a ponton lényeges megemlíteni, hogy mindezt korhű gumiabroncsokkal tudja az Alfetta, amelyek még a jelenlegi utcai abroncsoktól is jóval elmaradnak a tapadás terén.
Nagy célok
A projekten dolgozók több célt is maguk elé tűztek: ezek közül talán a legkülönlegesebb, hogy szeretnének részt venni a járművel a legendás Pikes Peak hegyi felfutón. Sőt, a fejlesztés során az autó hajtásláncának minden komponensét (akkumulátor kapacitása, motor hűtése, stb.) erre konfigurálják, figyelembe véve az útvonalat, a becsült sebességeket, az időjárási viszonyokat és még az alacsonyabb levegősűrűséget is, amit a legendás hegy tartogat a résztvevők számára.
Itt kell megemlítenünk, hogy ehhez a célhoz több más alkatrészt is be kellett áldozni a készletből és azok kapcsán az egyedi tervezés útjára kellett lépni. Ilyen volt például a futómű, amely az MX-5 esetében is legendás, azonban a versenykörülményekhez nem volt ideális. A sorozatgyártású komponensektől való elszakadás nagyobb szabadságot ad a konstruktőröknek a geometria kapcsán. Így nemcsak egyenesen mehet majd gyorsan a villany Alfetta, hanem a kanyarokat is jobban támadhatja vele a pilóta és kihasználhatja a villanymotor nagyobb nyomatékát.
Gyorsan kerekekre állt
Maga az ötlet 2022-ben jött, a koncepció kidolgozását még abban az évben, ősszel megkezdte a csapat. A tervezés jelentős része azonban már 2023-ban történt és idén el is készült az első legyártott példány. Ez azt jelenti, hogy kevesebb mint egy év alatt öltött testet a megfogalmazott követelményeknek megfelelő, menetkész jármű.
Mérnökeink a projekt minden résztvevőjéhez hasonlóan sokat tanultak ebben az időszakban. A tesztelések eredményei, a szoftveres optimalizáció során szerzett tapasztalatok legalább olyan sokat jelentettek a budapesti és zalaegerszegi szakembereknek, mint a menetdinamikai adatokból kiolvashatók. Emellett pedig a szimulációs tér korrelációját is tovább tudták pontosítani.
Ez azonban még mindig nem minden! A testet öltő jármű marketingértéke is hatalmas, hiszen jól demonstrálja a három közreműködő fél mérnöki hozzáértését. Több hazai és nemzetközi esemény sztárja volt – és lesz is még – ez a különleges versenyautó. A Zalaegerszegen épülő első példányt a ZalaZone tesztpályán tették legtöbbször próbára a mérnökök. Hamarosan egy újabb prototípus is készül, ami a Bosch tulajdonába kerül majd. Ez pedig kollégáinknak további lehetőségeket ad majd az újabb részegységek beépítésére és a vizsgálatára – mert a fejlődés nem áll meg…
Forrás: iot.boschblog.hu