Mi befolyásolja a felhasználói attitűdöt? Milyen tervezési és üzemeltetési módszerekkel fokozható a városi megosztott mobilitási szolgáltatások használata? Közös kutatás az ELTE-vel.
A Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék Közeledési Rendszerek és Mobilitási Szolgáltatások Kutatócsoportja és az ELTE Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézett kutatói közös OTKA kutatásban keresik a választ arra, hogy hogyan népszerűsíthetők a megosztáson alapú szolgáltatások.
Egyre több autó közlekedik az utakon, különösen a városokban okozva ezzel jelentős problémát. Bár elérhető a minőségi tömegközlekedés, sok autóhasználó vonakodik váltani, feladni az autóhasználattal járó előnyöket. A negatív hatások mérséklése érdekében, de az egyéni autóhasználattal járó előnyöket is megtartva több megosztott mobilitásiszolgáltatás jelent meg az utóbbi időben. A járműtulajdonlás helyett a járműveket egy szolgáltatás keretében lehet használni, vagy magát a járművet (kerékpármegosztás, autómegosztás), vagy a jármű férőhelyeit megosztva (telekocsi). Ugyanakkor, ezen szolgáltatások használati aránya még alacsony.
Mi az oka ennek? Hogyan ösztönözhetők az utazók a megosztott szolgáltatások használatára? Meg kell érteni, hogy miért használják, vagy éppen miért nem használják az emberek ezen szolgáltatásokat. A kérdések megválaszolásához az ELTE szociológusai és pszichológusai (Dr. Simonovits Borbála, Zsirai Viktória, Fejes-Vékássy Lili), valamint a BME közlekedésmérnökei (Prof. Dr. Csiszár Csaba, Dr. Csonka Bálint, Dr. Földes Dávid) közös kutatás során keresik a válaszokat és megoldásokat.
A kutatók különböző vizsgálatok során (pl.: kérdőív, interjú) keresik a mobilitási szokások mögötti okokat. A befolyásoló tényezők feltárását követően meghatározzák a megosztott szolgáltatások iránti igényt. Állomáshelyszín meghatározó és jármű-újraosztási módszert, valamint dinamikus tarifarendszert dolgoznak ki az igényeket figyelembe véve, ezzel is ösztönözve a használatot. Végül elemzik a megosztott szolgáltatások használatából eredő, parkolásra és levegőminőségre gyakorolt hatásokat. A projekt során a kutatók együttműködnek a jelenlegi szolgáltatókkal, így a MOL Bubi kerékpármegosztó, a Greengo autómegosztó és az Oszkár telekocsi szolgáltatóval, valamint a Józsefvárosi önkormányzattal.
A 4 éves kutatás projekt hivatalosan is kezdetét vette az ELTE Kazinczy utcai épületében megtartott január 9-i projekt kick-off megbeszélésen.