Július elején karunk két oktatójának Dr. Tóth Jánosnak és Dr. Bóna Krisztiánnak abban a megtiszteltetésben volt része, hogy koreai partnereinek meghívására részt vehetett a koreai Chung-Ang University (CAU), a Korean Development Institute (KDI) és a SpaceInsight által gesztorált Economic Innovation Partnership Program (EIPP) Advancement of Decarbonization Strategies in the Commercial Vehicle Sector programjának keretei között Szöulban megrendezett négy napos szakmai workshop-sorozaton. Magyarországot továbbá a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet kollégája, Dr. Szander Norina is képviselte. A négy nap alatt a különféle szakági bemutatók és beszélgetések mellett site visit-eken is részt vehettek kollégáink. A fő témák a városi személyközlekedési rendszerekben, jellemzően a kisebb városokban, városrészekben egyre több helyen közkedveltté váló Demand Responsive Transport (DRT) rendszerek, valamint a városellátás és a city-logisztika rendszereiben a “last-mile” jellegű szállításokból is fakadó egyre növekvő városi áruforgalmi terhelés miatt előtérbe kerülő konszolidációs megoldások jövőbeli automatizációs technológiáit integráló Micro Fulfillment Center-ek (MFC-k) voltak.
A DRT rendszerek kapcsán a koreai megoldásokról kaptak tájékoztatást a kari kollégák, továbbá városi környezetben a rendszer működését a gyakorlatban is megtapasztalhatták. Az utazási igényeket kezelő és útvonal optimalizáló szoftver működése során a mesterséges intelligencia is fontos szerepet kap. A foglalás valós időben, dinamikusan is történhet, az éppen közlekedő járművek útvonalának módosítása során használják az AI-t. A rendkívül rugalmas rendszerek magyarországi bevezethetősége is szóba került a találkozók során, több város esetében is a hagyományos közösségi közlekedés kiegészítése vagy akár helyettesítése is lehetséges DRT megoldásokkal. A Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék (KTKG) partner lehet a magyar rendszerek fejlesztésében, kialakításában.
Az MFC-k alkalmazását vizsgáló fókuszterületen az Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék (ALRT) City Logisztikai Kutatócsoportja már 2023 óta kooperál a koreai kutatócsoporttal, és támogatást nyújt annak vizsgálatában, hogy Budapesten hogyan lehetne a jövő városellátási rendszerébe beilleszteni az MFC-ket, illetve azok szolgáltatásait. A workshop sorozaton a leendő budapesti hálózatra anyLogistix környezetben felépített szimulációs modellek eredményeinek áttekintésén túl kollégáinknak alkalma nyílt meglátogatni Dél-Korea legnagyobb regionális élelmiszeripari fulfillment centerét (SSG.com), és megtekinteni annak működését, ahol megtudhatták, hogy Szöulban hogyan gondolkodnak az MFC-k jövőjéről, illetve az eddigi pilot-ok milyen eredményekre vezettek. Tárgyaltak továbbá a jövőbeni (2025-ös) együttműködés lehetséges központi témáiról, illetve azok megvalósításáról is, ami lehetőséget adhat az ALRT részéről több kollégának, de akár hallgatóinknak is a felettébb izgalmas kutatómunkába való bekapcsolódásra.
Az utazás egyik legérdekesebb pontja volt, hogy kollégáink betekintést nyerhettek egy szöuli autonóm buszos pilot rendszer működésébe élőben, továbbá tapasztalatokat gyűjthettek az eddigi eredményekről, főbb kihívásokról is.
Koreai partnereink 2024 szeptember végén érkeznek újra Magyarországra, ahol az egyik fontos EIPP-mérföldkő zárásaként fognak beszámolót tartani az eddigi eredményekről, a közös munkáról, valamint a további kooperáció lehetőségeiről mindkét területen.