Menü Bezárás

SUMODO kutatási projekt

SUMODO – Fenntartható városi mobilitás fejlesztése a külvárosokban c. projekt célja a városok közlekedési rendszerét és az utazási szokásokat átalakító intézkedésekkel kapcsolatos döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztése. Olyan szoftverplatformot fejlesztünk, amely segíti a várostervezőket a 15 perces városok megtervezésében és optimalizálásában, valamint segíti az utazók döntését.

A Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék, Közlekedési Rendszerek és Mobilitási Szolgáltatások kutatócsoportja sikeresen pályázott az NKFI Hivatal Horizont Európa európai partnerségek közös nemzetközi pályázati felhívásán Szeged Megyei Jogú és Veszprém Megyei Jogú Várossal közösen. A felhívásban olyan magyarországi szereplők vehettek részt, akik tagjai egy nemzetközi „DUT Driving Urban Transition” nemzetközi projektnek. A DUT projektek célja a városi élet, közlekedés okozta kihívások megoldását támogató módszerek, alkalmazások és szolgáltatások fejlesztése.

Egyre több város ismeri fel, hogy az aktív és fenntartható közlekedési módok előtérbe helyezése szükséges fenntartható városnegyedek létrehozása érdekében. Ennek elérése érdekében számos intézkedést hajtanak végre (zöldfelületek kialakítása, gyalogos és kerékpáros infrastruktúra létesítése a személygépkocsik által használt terület csökkentésével). Ugyanakkor bármilyen, a városlakók közlekedési szokásaiba történő beavatkozás a városlakók ellenállásba ütközhet. Ezen átalakulási folyamatokat így alaposan meg kell tervezni a közlekedési káosz elkerülése és városlakók támogatásának elnyerése érdekében.

A támogatott SUMODO – Fenntartható városi mobilitás fejlesztése a külvárosokban c. projekt célja a városok közlekedési rendszerét és az utazási szokásokat átalakító intézkedésekkel kapcsolatos döntéstámogató módszerek és informatikai alkalmazások fejlesztése. Olyan szoftverplatformot fejlesztünk, amely segíti a várostervezőket a 15 perces városok megtervezésében és optimalizálásában, valamint segíti az utazók döntését. (Megjegyzés: a 15 város koncepciója szerint a napi szükségleteket kielégítő helyszínek fenntartható közlekedési módokkal maximum 15 perces utazással elérhetők) A SUMODO platform a személyes autóhasználat mérséklését támogatja, és a következő összetevőkből áll:

  • SUMODO viselkedési modell: a forgalomvonzó létesítmények látogatási gyakorisága és a preferált közlekedési módok.
  • SUMODO 15 perces összetett index: indikátorok halmaza a 15 perces városok értékeléséhez.
  • SUMODO tevékenység alapú multimodális utazástervező: módszerek a szolgáltatások elérhetőségének számításához; aktív és fenntartható közlekedési módok használata mellett.
  • SUMODO optimalizáló rendszer: többcélú optimalizáló algoritmusok megvalósítása földrajzi információs rendszerben.

Ezeknek az eszközöknek a kombinációja lehetővé teszi a várostervezők számára, hogy optimalizálják a fizikai (pl. gyalogos) és szabályozási (például lassú zónák) beavatkozásokat, hogy elősegítsék a 15 perces városok létrehozását minimális gazdasági és társadalmi költségek mellet.

Magyarországon Szeged és Veszprém városa, míg Lengyelországban Katowice városa biztosíjták a projekt eredmények tesztelési lehetőségeit. A SUMODO projektről bővebb információ a projekt honlapján olvasható: http://sumodo-project.com/

DUT konzorciumi partnerek:

  • Spanyolországból:
    • SAITEC (konzorcium vezető)
  • Lengyelországból:
    • Sziléziai Műszaki Egyetem (Silesian University of Tecnhology)
    • Katowicei Gazdasági Egyetem (University of Economics in Katowice)
    • Katowice városa
  • Magyarországról:
    • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    • Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
    • Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata

Projekt megvalósítási időszaka: 2024.01.01 – 2026.12.31.

Támogatás összege: 71.785.280,- Ft

Támogatás mértéke: 87,987%

A 2023-1.2.2-HE_PARTNERSÉG-2023-00003 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a 2023-1.2.2-HE_PARTNERSÉG pályázati program finanszírozásában valósult meg.