Menü Bezárás

Társadalmi bizalom, részvétel és észlelt kockázatok a megosztott mobilitási szolgáltatásoknál

Pályázati azonosító: K 146966

Projekt címe magyarul: Társadalmi bizalom, részvétel és észlelt kockázatok a megosztott mobilitási szolgáltatásokkal szemben. Hogyan lehet elősegíteni a megosztott szolgáltatások használatát Magyarországon?

Projekt címe angolul: Social trust, participation, and perceived risks associated with shared mobility services How to promote participation in shared mobility services in Hungary?

Támogató: Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap

Kedvezményezett: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

További kedvezményezett: Eötvös Lóránd Tudományegyetem (ELTE)

Projekt kezdete: 2024.01.01.

Projekt vége: 2027.12.31.

Támogatási összeg: 47 996 000 Ft

BME támogatási összeg: 25 238 000 Ft

Támogatás mértéke: 100%

Kapcsolat: foldes.david@kjk.bme.hu (Dr. Földes Dávid)

 

Egyre több autó közlekedi az utakon, különösen a városokban okozva ezzel jelentős problémát. Bár elérhető minőségitömegközlekedés, sok autóhasználó vonakodik váltani, feladni az autóhasználattal járó „kényelmet”. A negatív hatásokmérséklése érdekében, de az egyéni autóhasználattal járó előnyöket is megtartva számos megosztott mobilitásiszolgáltatás jelent meg. A járműtulajdonlás helyett, a járműveket szolgáltatás keretében lehet használni, vagy magát a járművet (kerékpármegosztás – BuBi, autómegosztás – Limo), vagy a jármű férőhelyeit megosztva (telekocsi). Ugyanakkor, ezen szolgáltatások használati aránya alacsony.

Mi az oka ennek? Hogyan ösztönözhetők az utazók a megosztott szolgáltatások használatára? A kérdések megválaszolásához az ELTE szociológusai és pszichológusai, valamint a BME közlekedésmérnökei közösen keresik a legjobb tudományos megoldásokat.

Meg kell értenünk miért használják, vagy épp nem használják az emberek ezen szolgáltatásokat. Különböző vizsgálatokat végzünk (pl.: kérdőívezés, interjúk), hogy megtaláljuk a mobilitási szokások mögötti okokat. A befolyásoló tényezők feltárását követően meghatározzuk a megosztott szolgáltatások iránti igényt. Állomáshelyszín meghatározó és jármű újraosztási módszert, valamint dinamikus tarifarendszert dolgozunk ki az igényeket figyelembe véve ezzel ösztönözve a használatot. Végül elemezzük a növekvő megosztott szolgáltatások használatából eredő parkolásra és levegőminőségre gyakorolt hatásokat.

Eredményeink szakpolitikai vetületei további kutatás-fejlesztési projektek elkészítéséhez járulhatnak hozzá, valamint másújszerű szolgáltatások esetében is használhatók növelve a szolgáltatás minőségét.

Facebook: https://www.facebook.com/megosztottkozlekedes

Instagram:  https://www.instagram.com/megosztottkozlekedes/

A K 146966 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a K_23 „OTKA” Kutatási témapályázat pályázati program finanszírozásában valósult meg.

 

 

Project ID: K 146966

Projekt title: Social trust, participation, and perceived risks associated with shared mobility services How to promote participation in shared mobility services in Hungary?

Source: National Research, Development and Innovation Fund

Beneficiary: Budapest University of Technology and Economics (BME)

Other Beneficiary: Eötvös Loránd University

Duration: 2024 – 2027

Total funding: 47 996 000 Ft

Funding of BME: 25 238 000 Ft

Contact: foldes.david@kjk.bme.hu (Dávid Földes PhD)

More and more cars on the roads, especially in cities, cause many problems, such as traffic jams and pollution. Though public transport is available, most car users are reluctant to give up the ‘comfort’ of private car use. Accordingly, shared mobility services emerge to ease the negative impact of car use without compromising the level of comfort. Instead of ownership, the vehicle use is provided as a service; either the vehicle is shared, such as bike-sharing (BuBi), and car-sharing (Greengo), or the passenger capacity is shared (ride-sharing Oszkár). However, the use of these shared services is low.

What is the reason behind this fact? How can we motivate people to commit to sharing? To answer these questions, ELTEpsychologists, sociologists, and BME transport engineers work to find the barriers hindering shared services and the bestscientific solution for increasing them.

We need to understand why people use or do not use shared services. Accordingly, we conduct different studies (e.g.,questionnaire, interviews) to find the motivations behind respondents’ mobility habits. After identifying the influential factors of the decisions and expectations, we determine the demand for shared services. We develop station location deployment and vehicle reallocation methods and determine dynamic tariff structure considering the people’s need to boost the use. Finally, we analyse the impacts of increasing shared mobility use on parking and air quality.

Our results also have policy implications, which may support further research and development projects. Our methods developed can be adapted to other novel mobility services and applied to enhance service quality.

Facebook: https://www.facebook.com/megosztottkozlekedes

Instagram:  https://www.instagram.com/megosztottkozlekedes/

Project no. K 146966 has been implemented with the support provided by the Ministry of Culture and Innovation of Hungary from the National Research, Development and Innovation Fund, financed under the _23 „OTKA” Kutatási témapályázat funding scheme.