BME MG épület
A közúti és vasúti közlekedésben egyre szélesebb körben használnak műanyag és kompozit féktuskó anyagokat. Új fékbetét anyagok és kialakítások esetén szükséges laboratóriumi vizsgálat a fékbetét súrlódási tulajdonságainak feltárásához.
A BME Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszéken rendelkezésre álló, 1:4 léptékű Próny-fékes görgős súrlódásvizsgáló berendezés alkalmas kisminta próbadarabok súrlódási és kopási folyamatainak kísérleti elemzésére, így lehetőséget teremtett arra, hogy a Tanszék a felmerülő, elsősorban vasúti (és közúti) járműveknél korábban nem használt fékbetét anyagok súrlódási tulajdonságainak vizsgálatát elvégezze.
A vasúti közlekedésben meghatározó az acél kerék és az acél pályán, sínen való gördülése. A berendezés unikális felépítése révén 1:4 lépték mellett két acél görgő gördülő kapcsolatával modellezi a valóságos vasúti kerék-sín kapcsolatot.
Ennek eredményeképpen a gördülés erőátviteli tulajdonságainak, valamint a gördülési zaj, és az azt befolyásoló tényezők feltárása a berendezés segítségével laboratóriumi körülmények mellett végezhető el.